Alzheimer?

Heb je de film “Still Alice” al  gezien over de hoogleraar Taalkunde die worstelt met de ziekte van Alzheimer? Deze ziekte heeft een grote impact op iemands functioneren en lijkt steeds vaker voor te komen. Gelukkig kun je er zelf wat aan doen om de kans te verkleinen dat je deze ziekte op latere leeftijd krijgt. Ook is het proces bij beginnende Alzheimer te remmen door een andere leefstijl en door aanpassingen in het voedingspatroon.

dementie

Regelmatig sporten, vooral aerobics en krachtsport verbetert de hersenfunctie; het vermindert depressies en stress, vertraagt diabetes, een hoge bloeddruk, obesitas, dichtgeslibde bloedvaten en insulineresistentie, wat allemaal kwetsbaar maakt voor Alzheimer. Regelmatig sporten betekent 3 x 1 uur of 5 x ½ uur per week.

Mediteer bij voorkeur dagelijks, ga de natuur in, doe nieuwe dingen, ga weer studeren, volg een cursus. Hoe langer je onderwijs volgt, nieuwe dingen leert, hoe minder kans op Alzheimer.
Voorkom eenzaamheid, ga er op uit, onderhoud je sociale contacten.
Ben je boven de 60 jaar, speel dan het videospel “Rise of Nations” of andere computerspellen, dit verbetert de cognitieve vaardigheden.

Pas je voeding aan: beperk het eten van vlees, eet geen rood vlees of orgaanvlees. Ga over op een mediterraan dieet, eet veel fruit, vooral granaatappel en blauwe bes. Eet regelmatig noten en maak gebruik van kurkuma en kaneel om je eten te kruiden. Kurkuma voorkomt plaques in de hersenen, werkt anti-carcinogeen, mogelijk ook anti-obesitas.
Azijn, limoen- en citroensap verlagen de bloedglucose en helpen daarmee diabetes en obesitas voorkomen doordat het de spijsvertering vertraagt waardoor je minder hongergevoel hebt. Drink voldoende, vooral groene thee.
Ga zeer bewust om met voedingssupplementen, niet alles is goed en (te)veel is zelfs slecht: teveel Koper is slecht voor de hersenen, een tekort hiervan komt zelden voor. Ook een teveel aan IJzer is niet goed voor onze hersenen, suppleren is onnodig na de overgang en voor mannen. Wanneer je geen vis lust, kun je gebruik maken van visolie als supplement. Zorg wel voor voldoende vitamine B12 en vitamine D.

Ook een klassiek homeopathische behandeling kan effectief zijn om de symptomen van Alzheimer te verlichten.
Het American National Center for Homeopathy deed onderzoek waaruit bleek dat leervermogen en geheugenprestaties bij proefpersonen duidelijk verbeterde.

Wil je meer weten over homeopathie en wat het voor jou of iemand uit je omgeving kan betekenen, neem dan contact op via info@esprithomepathie.nl of bel 06-20065549.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.