PMS

PMSPMS klachten
Heb je stemmingswisselingen, behoefte aan chocolade, koolhydraten en zout, of een opgeblazen buik voor je menstruatie elke maand? Of misschien schreeuw je tegen de mensen om je heen, kruip je het liefst onder een dekentje, of barst je bij elk wissewasje in tranen uit?
Wanneer je als  vrouw maandelijks last hebt van deze symptomen, heb je waarschijnlijk premenstruele spanning, beter bekend als premenstrueel syndroom (PMS). Je kunt er eenvoudig zelf veel aan doen om de gevolgen van PMS te verminderen.

3447-premenstrueel-syndroomWat is PMS?
Met PMS worden die onaangename symptomen bedoeld, die zich voordoen in de post-ovulatoire fase van de menstruele cyclus van een vrouw. PMS-symptomen beginnen 4-14 dagen voor een menstruatie tot aan het begin daarvan.

PMS komt voor bij vrouwen van elke leeftijd, maar meestal begint  het tijdens de late jaren ’20 en verergert dit met het jaar tot de menopauze. Tot 80% van de menstruerende vrouwen ervaren elke maand één of meer symptomen van PMS.

PMS Symptomen
De meest voorkomende symptomen van PMS zijn:
Stemmingswisselingen
Prikkelbaarheid
Angst
Vermoeidheid
Opgeblazen gevoel
krampen
Pijnlijke of opgezette borsten
hoofdpijn
menstrueel ongemak
Gewichtstoename
Depressie
Slechte concentratie
Onhandigheid
Huilerig
Slapeloosheid
Agressie
Vochtretentie
Gezwollen enkels
Zwakheid
Gewrichts- en spierpijn
Behoefte aan alcohol en eetbuien
Pukkeltjes/puistjes
Verlaagde immuniteit.
De intensiteit van de PMS-symptomen variëren van vrouw tot vrouw, maar het merendeel vindt  de mentaal-emotionele symptomen storender dan de fysieke symptomen.

Wat kun je er aan doen?

  coffee 1.Vermijd deze voedingsmiddelen en dranken:
Cafeïne en alcohol: dranken met cafeïne of alcohol kunnen de symptomen van PMS veroorzaken of verergeren. Vermijd ‘energie’ drankjes, koffie, thee, chocolade en alcohol, vooral in de twee weken voor je menstruatie. Om meer smaak te geven aan je  water voeg je een scheutje citroensap toe, of drink kruidenthee.

Verzadigde en transvetten: Diëten met veel verzadigde vetten uit dierlijke producten verergeren PMS-symptomen. Vermijd vette soorten eten, dierlijke vetten, en verwerkt vlees zoals worst, ham en salami. Ook trans-vetten ( in sommige margarines, commerciële koekjes en in veel bewerkte voedingsmiddelen) verergeren symptomen. Ze zijn schadelijk voor de gezondheid en je kunt ze maar beter vermijden.
Geraffineerde suiker: Het eten van suikerhoudend voedsel kan je even een energie-stoot geven maar de snelle daling van de bloedsuikerspiegel die er op volgt verergert PMS klachten en creëert vermoeidheid. Suiker in je dieet breekt vitamine B6 af, terwijl dit een van de vitaminen is die de bloedsuikerspiegel en stemmingswisselingen stabiliseren. Als je je behoefte aan zoet wilt bevredigen neem dan een natuurlijke zoetstof, zoals fruit, stevia of honing om te voorkomen dat kunstmatige zoetstoffen  bijdragen aan verdere gezondheidsproblemen.
Zout:  zout houdt vocht vast in het lichaam, teveel zout  verergert het opgeblazen gevoel en het vasthouden van vocht die zich voordoet bij PMS. Vermijd voedingsmiddelen met een hoog zout gehalte om deze retentie te minimaliseren, met name in de twee weken vóór de menstruatie.

groentefruit 2.Eet goed om je goed te voelen
Bij een tekort aan  vitamines B6 en E, kalium, magnesium en calcium, zullen de PMS-klachten veel erger zijn, maar het gebruik van supplementen is niet de manier om dit tegen te gaan. Het  beste kan het lichaam deze vitaminen en mineralen opnemen uit verse, biologische voeding; daarmee blijven de voordelen behouden  van andere verbindingen en co-factoren binnen de voedingsmiddelen en ze ondersteuning elkaars werking in je lichaam.

Voedingsmiddelen die nodig zijn voor een goede gezondheid en welke PMS-symptomen verminderen zijn:

  • Verse groenten en fruit – ten minste zeven porties dagelijks.
  • Met mate volkoren brood, volkoren granen, bruine rijst, noten en zaden. Vermijd geraffineerde of bewerkte granen.
  • Mager tot matig vet vlees, vis, kip.
  • Een mix van mono- en onverzadigde vetten uit koudgeperste plantaardige oliën zoals olijfolie en kokosolie ( een gezond dieet is niet een vetarm dieet).
  • Zuivelproducten met mate: yoghurt, kwark, kaas.

Eet zoveel mogelijk biologische ingrediënten om de hoeveelheid chemicaliën  van kunstmest, sprays en pesticiden te verminderen. Als je niet in staat bent biologisch te kopen,  dan zijn verse voedingsmiddelen  nog steeds een veel betere keuze dan bewerkte voedingsmiddelen.

maaltijd-gezond-PIXABAY.4108f7b2 3.Sla geen maaltijden over
Vijf tot zes kleine, gezonde maaltijden zijn effectiever in het voorkomen van een plotselinge daling van de bloedsuikerspiegel dan twee of drie grote maaltijden. Een lage bloedsuikerspiegel verergert pre-menstruele symptomen en dit leidt weer  tot onbedwingbare trek en stemmingswisselingen.

water 4.Drink veel water
Drink tot 1,5 -2 liter water per dag. , extra water stimuleert je lichaam om gifstoffen weg te spoelen.

 

roken 5.Stop met roken
Tabak put het lichaam uit doordat het vitale voedingsstoffen verbruikt en daarmee verergeren de symptomen van PMS. Stop er dus mee. Niet alleen verbetert het je gezondheid en humeur, maar het bespaart veel geld wat je kunt besteden om jezelf op een gezonde manier te verwennen.

ontspan om PMS tegen te gaan 6.Verminder de stress
Stress draagt ​​aanzienlijk bij aan de symptomen van PMS, en op haar beurt, maakt PMS het moeilijker om te gaan met stress. Ga op zoek naar manieren om de spanning in je leven te reduceren, denk bijvoorbeeld aan:

  • Dagelijkse lichaamsbeweging, zoals een training in de sportschool of een stevige wandeling
  • Yoga
  • Meditatie
  • Drink kalmerende kruidenthee zoals Lindebloesem, Citroenmelisse, of Kamille
  • Neem warm ontspannende baden – voeg een paar druppels van lavendel toe voor zijn kalmerend effect
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Lees een boek, of ontspan je met een hobby
  • Bouw een routine in, zodat de dagelijkse dingen je niet overweldigen. Planning voorkomt stress.
  • Het plannen van belangrijke gebeurtenissen en activiteiten voor perioden dat je op je best bent en niet wanneer je ‘premenstrueel’ bent

 Wanneer dit allemaal niet voldoende helpt maak dan een afspraak om met behulp van een specifiek voor jou uitgezocht homeopathisch middel de balans terug te krijgen
Homeopathische middelen zijn fantastisch om de onderliggende onevenwichtigheden die leiden tot PMS-symptomen te corrigeren. In twee studies uitgevoerd door Hadassah Ziekenhuis (Jeruzalem, Israël) in de jaren 1990, bleek dat 90% van de vrouwen die gedurende een periode van 3 maanden behandeld werden met homeopathie voor hun PMS-symptomen zich beter voelden.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.