Coronacrisis anders bekeken

Het Coronavirus
De wereld is in de ban van het COVID-19 virus. Het veroorzaakt angst en paniek bij velen, niet in het minst door de dagelijks alarmerende berichtgeving door de media. Je ontkomt niet aan berichtgeving hierover: op tv, elke zender, elke krant, op Nu.nl, op Facebook, Whatsapp, op straat, in de supermarkt, overal wordt gesproken over het gevaar van het virus.Veel landen hebben gekozen voor een totale “lockdown”,  in Nederland is gekozen voor een “intelligente lockdown”; de gevolgen hiervan zijn nog niet goed te voorzien maar hebben grote impact op het dagelijks leven nu en in de toekomst.

Is deze angst reëel?
Op 21 april zijn van de ruim 17 miljoen mensen in Nederland 33.405 bevestigde besmettingen waarvan  er 9779 zijn opgenomen en 3751 zijn overleden (bron: https://www.medicalfacts.nl/2020/04/22/actuele-stand-van-patienten-met-coronavirus-covid-19-in-nederland/).
Elk jaar overlijden er duizenden mensen aan de “gewone” griep, vanwege onderliggend lijden is hun immuunsysteem niet in staat geweest de gevolgen van het virus te overwinnen.

Wat is het Coronavirus
Het nieuwe coronavirus is ontdekt in het Chinese Wuhan en kreeg de naam Covid-19. Dit virus verspreidde zich vanaf begin februari 2020 in snel tempo over de wereld en is met name voor ouderen gevaarlijk en soms dodelijk. Het virus behoort tot de familie van de coronavirussen waartoe ook SARS en MERS behoren.

Symptomen van het Coronavirus
De symptomen van het nieuwe coronavirus zijn divers, veel voorkomend zijn:

Verkoudheid
Niezen
Hoesten
Keelpijn
Moeite met ademen of kortademigheid
Koorts.
Daarnaast kunnen de volgende symptomen wijzen op besmetting met het virus:
Spierpijn, vermoeidheid, hoofdpijn, koude rillingen, verstopte neus of verlies van geur, diarree, misselijkheid en braken.

Wie worden er getroffen door het Coronavirus
Niet iedereen die besmet is met het virus krijgt klachten, anderzijds krijgen sommige mensen ernstige klachten.

Risicogroepen zijn vooral:
Ouderen boven de 70
Mensen met een onderliggende aandoening zoals hart- en/of longproblemen, diabetes, nierproblemen obesitas
Mensen waarbij het immuunsysteem niet goed werkt door medicatie die immuun onderdrukkend is (na transplantaties bijvoorbeeld).

Wat kun je zelf doen
Voorkomen van besmetting van het virus is op termijn niet mogelijk. Het goede nieuws is echter dat je zelf veel kunt doen om te voorkomen dat het virus je onderuit haalt:

Door je immuunsysteem en  het zelf genezend vermogen te versterken met goede voeding en (tijdelijk) wat extra supplementen, gezond leven, juist ademen, met rust, ontspanning en beweging, met frisse lucht, zonder angst en overmatige stress. 

Goede voeding
Gezond eten betekent gevarieerd eten met veel verse groenten en fruit, met granen en peulvruchten, met voor wie dat wil weinig vlees. Bij voorkeur biologisch eten, zo min mogelijk bewerkt eten, voldoende drinken, vooral water.  Wanneer je gezond eet zul je in normale tijden voldoende vitamines binnenkrijgen. 
Maar in deze stressvolle tijd verbruik je meer vitamines en mineralen, dus suppleren is nu wel belangrijk.
Suppletie met supplementen van natuurlijke oorsprong :
vitamine C
Vitamine D3 (bij voorkeur in combinatie met vit K2)
Zink.
Om te voorkomen dat je te veel binnenkrijgt is het verstandig om contact op te nemen met een natuurgeneeskundig, orthomoleculair of homeopathisch therapeut.
Daarnaast kan  kurkuma je helpen, als supplement of via de voeding in combinatie met gember en knoflook. Voeg het rijkelijk toe als je aan het koken bent, je immuunsysteem is je er dankbaar voor.

Gezond leven
Onderdeel van gezond leven is voldoende bewegen, minimaal 30 minuten per dag. Voldoende rust en slaap, voor iedereen is de hoeveelheid benodigde slaap verschillend maar gemiddeld heeft de mens tussen de 6 en 8 uur slaap nodig, in tijden van stress meer. Ook regelmaat is belangrijk, ga op een vaste tijd naar bed; de uren voor 24:00uur tellen dubbel wordt niet voor niets gezegd.
Frisse lucht is belangrijk, ondanks het advies om thuis te blijven: ga wel naar buiten, wandel, fiets, loop hard, bij voorkeur in de natuur uiteraard met in achtneming van de aanbevolen afstand van de ander.
Zeer belangrijk voor een goede gezondheid is op de juiste manier ademen. In het Verre Oosten is dit al eeuwenlang uitgangspunt voor een gezond lijf. Inmiddels weten we het hier ook dankzij de yoga en meditatie.
Een eenvoudige ademhalingsoefening  kan zijn:
Adem 4 seconden rustig in
Houd 7 seconden je adem vast
Adem 8 seconden rustig uit
Herhaal dit 5 keer.
Ademhalingsoefeningen helpen je ook om je te concentreren, je te ontspannen en je angst en zorgen los te laten.

Wat wanneer je denkt besmet te zijn met het Coronavirus
Als je denkt dat je besmet bent met het virus is het goed om contact op te nemen met de huisarts zodat je eventueel getest kunt worden. Houdt afstand en volg de voorschriften.
Bedenk je wel: dat een symptoom als koorts een gezond makende reactie is van het lichaam: virussen kunnen niet tegen hoge temperaturen.  Ga deze reactie niet onderdrukken met paracetamol of andere koortsverlagers. Als de koorts te hoog wordt maak dan gebruik van natte sokken (zie mijn blog over  verkoudheid).
Homeopathie is bij uitstek geschikt om  klachten ten gevolge van een virus  te behandelen. De juiste remedie kan een acute crisis en ernstige langdurige klachten helpen voorkomen.
Wil je weten wat homeopathie voor jou of je naasten kan betekenen neem dan contact op.

Dit bericht is geplaatst in Homeopathie algemeen, Luchtwegklachten, Uncategorized. Bookmark de permalink.